Kritisch op 'Beheersstrategie Sociaal Domein'
Dinsdag 16 januari stond de meningsvormende vergadering
'Beheersstrategie Sociaal Domein' op de agenda. Mijn kritische betoog over beheerstrategie Sociaal
Domein is kort door de bocht terug te brengen tot 3 punten:
1. Financiën op orde
2. Effect op inwoners inzichtelijk
3. Oplossing ook zoeken in andere domeinen.
Hieronder treft u mijn uitgebreide betoog:
Vz, De PvdA werd vorige week positief verrast dat het aantal
zorgaanbieders, waar wij als sinds 2016 om vragen is teruggebracht van 428 naar
270. Een goede ontwikkeling zeker als dit bijdraagt aan de beheersing en
kostenontwikkeling.
Vz. dan de commissienotitie. De PvdA maakt zich net als het college zorgen om de financiële situatie en voelt de urgentie voor het nemen van adequate maatregelen. De PvdA wil dat dit op een gedegen, verantwoorde en onderbouwde manier gebeurt. Niet alleen gericht op bezuinigen maar ook op het realiseren van efficiency. Dat vraagt om het inzetten van goed overwogen maatregelen waarvan de consequenties duidelijk zijn.
Onlangs was Jan Rotmans (hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid) op bezoek bij de Philips Fruittuinen en hij vertelde het volgende:
Wij vragen aan de wethouder om in dit implementatieplan de volgende zaken mee te nemen:
1. Wat concreet de financiële effecten zijn van deze notitie op de begroting die we als raad hebben goedgekeurd. In samenhang met de kwaliteit en uitvoering van de te leveren zorg.
Vz. In de notitie staat: ‘Onaanvaardbare wachtlijsten met het veld en de Raad operationaliseren’ De PvdA wil heel concreet, alvorens ze beslissingen kan nemen, weten welke plafonds en wachttijden de Wethouder acceptabel vindt. Kunt u ons concreet vertellen wat straks wel of niet aanvaardbaar is. En welke rol u van de raad verwacht? Graag een reactie van de Wethouder.
1. Financiën op orde
2. Effect op inwoners inzichtelijk
3. Oplossing ook zoeken in andere domeinen.
Hieronder treft u mijn uitgebreide betoog:
![]() |
Foto Ellen Schoumacher |
Vz. dan de commissienotitie. De PvdA maakt zich net als het college zorgen om de financiële situatie en voelt de urgentie voor het nemen van adequate maatregelen. De PvdA wil dat dit op een gedegen, verantwoorde en onderbouwde manier gebeurt. Niet alleen gericht op bezuinigen maar ook op het realiseren van efficiency. Dat vraagt om het inzetten van goed overwogen maatregelen waarvan de consequenties duidelijk zijn.
Onlangs was Jan Rotmans (hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid) op bezoek bij de Philips Fruittuinen en hij vertelde het volgende:
Transformatie heeft tijd nodig en vraagt om een
cultuuromslag bij gemeente, professionals en inwoners. Grote transities brengen
chaos en instabiliteit met zich mee. Denk goed na over maatregelen en neem ze
weloverwogen. Waak voor adhocracy. Het lijkt erop dat het goed functioneren en
het willen beheersen van het systeem langzamerhand belangrijker wordt dan het
goed functioneren van onze inwoners. Dat moet kantelen. De inwoner met
zorgvraag staat straks onbedoeld meer buiten spel en wordt dadelijk een
gevangene van starre regels, structuren en beheerssystemen. Van dat laatste
krijgt de PvdA echt de rillingen.
Vz. de notitie met alle bijlagen is lastig te doorgronden.
Zo is het nog niet altijd duidelijk welke inkoopvormen het beste aansluiten bij
de verschillende producten en wat het gewenste effect zal zijn. De PvdA is dan
ook benieuwd naar het implementatieplan v/h college half april.Wij vragen aan de wethouder om in dit implementatieplan de volgende zaken mee te nemen:
1. Wat concreet de financiële effecten zijn van deze notitie op de begroting die we als raad hebben goedgekeurd. In samenhang met de kwaliteit en uitvoering van de te leveren zorg.
2. Hoe hoog de
kosten zijn om in control te komen, bijv. kosten in te schatten procedures? En indien van toepassing iets te zeggen over toename administratieve lasten en/of
herindicering?
3. Geef in het plan
per segment duidelijk aan welk plafond of budgetmanagementtool gehanteerd wordt
en of dit met of zonder doorleverplicht is? Wat zijn de risico’s op
wachtlijsten. Verschuiven we straks het probleem naar de instelling en dus
indirect naar de inwoner?Vz. In de notitie staat: ‘Onaanvaardbare wachtlijsten met het veld en de Raad operationaliseren’ De PvdA wil heel concreet, alvorens ze beslissingen kan nemen, weten welke plafonds en wachttijden de Wethouder acceptabel vindt. Kunt u ons concreet vertellen wat straks wel of niet aanvaardbaar is. En welke rol u van de raad verwacht? Graag een reactie van de Wethouder.
Vz. de PvdA wil waken dat beheersmaatregelen soms te snel
worden ingevoerd zodat verkeerde aannames op gewenste uitkomsten ontstaan. Als
de te verwachten effecten maar ook mogelijke bezwaarprocedures onvoldoende in
beeld zijn is dat ongewenst. De hoeveelheid klachten in de eerste weken van het
nieuwe jaar t.a.v. de HHO zijn verontrustend te noemen. Er is toen een verwacht
percentage van 15% genoemd wat leidt tot bezwaren die ook nog ambtelijk worden
afgehandeld. Deze potentiele onvoorziene financiële risico’s van procedures en
bezwaren blijft wat de PvdA een ernstig zorgpunt. De PvdA zal hier de komende
tijd bovenop blijven zitten.
Verder wil de PvdA dat er inkoopvoorwaarden worden opgesteld
die het onmogelijk maken dat zorgaanbieders exorbitante winsten kunnen behalen.
Vz. dan nu mijn afronding. De PvdA heeft tijdens de
begrotingsbehandeling diverse oplossingsrichtingen aangedragen die verder
rijken dan het sociale domein alleen. We vinden dan ook dat de discussie over
het dichten van financiële tekorten over meerdere domeinen gevoerd moet worden.
De oplossing mag en kan, niet alleen bij het Sociaal domein gezocht worden.
Dank u wel voorzitter.
Reacties
Een reactie posten